Tihany - 2014. július 11-20. > kortárs művészeti fesztivál és vásár

Tihany 11-20 July 2014 > contemporary art festival and fair

KIKÖTŐplacc

 

 

Helyszín: a tihanyi hajóállomásnál

Látogatható: minden nap 10 és hajnali 2 óra között

 

A KIKÖTŐplacc a tihanyi hajóállomás mellett egy régi épület kibővítésével kialakított könnyűzenei koncerthelyszín és számos társművészeti program terepe. A partmenti közösségi térben a képzőművészeti fesztivál profiljába illő koncerteken kívül napközben színes kulturális programok várják az érdeklődőket.

 

 

KIÁLLÍTÁS

 

Magyarország szubjektív atlasza - a Kitchen Budapest projektje

 

A KITCHEN BUDAPEST médialaborral együttműködésben MAGYARORSZÁG SZUBJEKTÍV ATLASZÁt mutatjuk be.

 

A KIKÖTŐplacc központi tere, az 1923-ban épült egykori Sport Étteremad otthont a Kitchen Budapest médialabor Magyarország szubjektív atlasza projektnek.

Az atlasz körülbelül ötven társalkotó és egy fiatal magyar tervezőgrafikus, Borsa Aliz közreműködésével készült el.

Annelys de Vet –a szubjektív országatlaszok ötletgazdája – egy kéthetes workshop keretében személyesen találkozott az alkotókkal, akik nemcsak ötleteikkel, hanem konkrét vizuális munkáikkal is hozzájárultak az atlaszhoz. A workshopot a Kitchen Budapestben rendezték meg 2010. november 22. és december 3. között; itt zajlottak a közös ötletelések, megbeszélések, a kollaboratív munka legnagyobb része.

 

A workshop után a munkákat továbbfejlesztették és véglegesítették. A http://subjectiveatlas.kibu.hu címen elérhető blogra felkerültek a workshop során készített munkák. A blog egy Facebookba integrált hozzászólási rendszerrel nemcsak az alkotófolyamatnak és a kiadványnak a szélesebb közönséggel való megismertetését, hanem a külső szemlélők visszajelzéseinek kezelését is lehetővé tette.

 

Az atlasz munkáiból készült anyagot először az Európa Pontban, majd a 2012 januárjában londoni Magyar Kulturális Intézetben állították ki, 2013 nyarán pedig az ARTplaccra érkezik.

 

 

VIDEOMŰVÉSZET

 

Vetítések délután 15 és 22 óra között folyamatosan.

Kortárs videoművészeti válogatások a KIKÖTŐplacc zárt tereiben, az egykori Sport szállóban.

 

 

MAGYAR KÉPZŐMŰVÉSZETI EGYETEM jelenlegi és frissen végzett hallgatóinak munkáiból készült válogatás

http://www.mke.hu/info/intermedia.php

 

Komfort zóna | MKE

 

A Magyar Képzőművészeti Egyetem számos szálon kapcsolódik a 2013-as ARTplacc-hoz. A különböző médiumokban megnyilvánuló művészhallgatók – a köztéri szobor műfajától a helyspecifikus projektek bemutatásig – vesznek részt az ARTplacc-ra jellemző változatos kulturális összkép kialakításában.

 

Nincs ez másként a fesztivál videószekciója esetében sem, ahol négy, az elmúlt években végzett hallgató munkáival ismerkedhetnek meg a látogatók. Csüllög András és Fillér Máté az idén húsz éves Intermédia Tanszék frissen végzett hallgatói, Romhány Veronika és Zalavári András pedig festő szakon szereztek diplomát. A munkáikból készült válogatás az ismerőst, a biztos tudást, a sztereotípiát felülíró kontextusban, a „komfort zóna” közös fogalmi nevezője alatt kerül bemutatásra.

 

A komfort zónából való kilépés, elrugaszkodás a sémától, vagy adott esetben a kényelmes belehelyezkedés (Romhány) kritikus koncepciója alkotónként eltérő módon valósul meg.

 

Csüllög András „egy perces” videói kérészéletű köztéri beavatkozások dokumentációi. Csüllög a városi térbe és a fejünkben lévő kognitív térképbe egyaránt bebetonozott – olykor már az érdektelenségig vagy a felejtésig evidens – köztéri szobrok ál-elmozdításával operál. Akciósorozatában a hazai kilométerek origóját jelentő Nulla, vagy a hosszas társadalmi vitát generáló ’56-os emlékmű sem marad érintetlenül.

 

Fillér Máté videója ebben a megközelítésben támpontot és helyzetjelentést ad a művészszereppel kapcsolatos közgondolkodásról, a romantikus művészkép sztereotípiájának hosszan elnyúló levetkőzéséről. A kortárs kultúra szereplőivel készített interjúk a művészt a hétköznapi valóság részeként mutatják be. A videó teret ad a művészeti pálya kapcsán gyakran tabuként kezelt megélhetés vagy pályaelhagyás kérdéseinek is. Fillér a saját szerep értelmezésével kapcsolatos dilemmahelyzeteket animáció-betétekkel erősíti fel munkájában.

 

Romhány Veronika videóinstallációja épp az ellenkező oldalról ragadható meg. Az ismerős vizuális tapasztalatot – egy barackszín nappali az „átlagosan nélkülözhetetlen” dísztárgyakkal – csak diszkréten forgatja ki. Az alkotói szándék inkább a hétköznapi miliő reflektorfénybe állításában érhető tetten. A kiállítási szituációba szerkesztett barack nappali a videók csendesen groteszk történéseivel a csendélet és életkép műfaját használja fel egy mai szociokulturális jelenség értelmezéséhez.

 

Zalavári András videóiban a befogadói komfort, a stabil keretek konvenciójának felülírásával foglalkozik. Maga a síkfelület animálása azonban mindig túlmutat a puszta technikai bravúron. Jelentésképző, a képet szenzuálisan és koncepciójában meghatározó tényezővé érik.  Az ARTplacc-on bemutatott darabok esetében a látvány lehetőséget teremt a mozgóképen végbemenő cselekvések (egyensúlyozás, a fa statikusságával való szembesülés) testtapasztalatával való azonosulásra, vagy egyúttal a komfort zónánkból való kibillenésre is.

 

 

MOME MÉDIAINTÉZET jelenlegi és frissen végzett hallgatóinak munkáiból készült animációs válogatás

http://www.mome.hu/hu/média-intézet

 

 

CROSSTALK VIDEO ART FESTIVAL válogatás

http://www.crosstalkvideoartfestival.com/

 

Koronczi Endre: Ploubuter Park, 2013

Follárd Barbara: HandStand, Ball

Esterházy Marcell: 4’33”

Adamkó Dávid: Mézeskalács, 2011

Kis Judit: Disillusion, 2012

Boris Labbé (FR): Kyrielle

Jean-Guillaume Bastien (CAN): Déjá-vu

Jeymer Gamboa (ARG): Imaginarium, 2013

 

 

PANEL CONTEMPORARY válogatása

http://www.panelcontemporary.com/

 

Napi rutin PANEL Contemporary @ARTplacc 2013

 

A PANEL Contemporary ARTplaccra szánt videoválogatásában a munkák a fogyasztói társadalom jelenségeire és ökológiai problémákra reflektálnak. Kritikájuk azonban nem éles és metsző– mindennapi szituációkat alapul véve, az egyén számára magától értetődő, a napi rutin részét képező gyakorlatok energetikai aspektusára és az egyén környezetalakító potenciáljára irányítják a figyelmet.

 

Mintha átmeneti korban élnénk. Hétköznapi életünk ökológiai következményei a klímaváltozáson és az egyre gyakrabban szélsőséges időjárási körülményeken keresztül válnak érzékelhetővé–ám többnyire mégis úgy tűnik, a komolyabb veszélyek egyelőre túlságosantávoli fenyegetések ahhoz, hogy változtassunk életünk bevett szokásain és gyakorlatain.

 

Lepsényi Imre videomunkája lokális és globális kérdésekről is szót ejt: négy nemzet konyhájának alapvető fogása, a helyi húsleves elkészítésekor tudományos pontossággal méri az étel megfőzéséhez szükséges energiamennyiséget. Bár az alapanyagok megtermeléséhez és szállításához felhasznált energia ezúttal nem képezi részét vizsgálódásának, a mű mégis elgondolkodtat: a vasárnapi ebédeink ismerős fogásának elkészítéséhez szükséges energiát vajon unokáink is a relatíve olcsó, de a bolygóra hosszú távon beláthatatlan hatással lévő atomerőművekből nyerik-e majd, illetve hogy milyen változást gyakorol az európai politikai viszonyokra, ha a kontinens egyik nagyhatalma (Németország) felhagy az atomenergia-termeléssel.

 

A három videó egyfajta időkapszula, amely látleletként sűríti magába a szociális és természeti környezettel, fenntarthatósággal kapcsolatos kortárs kérdésfelvetéseket és álláspontokat.

 

Lepsényi Imre: How Much Is the Soup Going to Cost?

Gutema Dávid: Blockheads

Szeleczki Rozália: Ecological Footprint

 

 

ART QUARTET BUDAPESTKarolina Bregula (POL), Cséfalvay András (SLO), Petr Krátky (CZE)

 

 

Hallgatja a szem, nézi a fül - Vizuális zene a hazai kortárs művészetben:

Brückner János, Czakó Zsolt, Gyenes Zsolt, Horváth Erzsébet, Kaufmann Orsolya, Koroknai Zsolt, Kovács Balázs, Lévay Jenő, Lux Antal, Papp Pala László és a Kaposvári Egyetem Művészeti Kara hallgatói  csoportja, Szigetvári Andrea 

 

Augusztus 17. (szombat) 17 óra, KIKÖTŐplacc:

Előadás az ARTplacc vizuális zenei szekciójához kapcsolódóan

Előadó: Dr. Habil Gyenes Zsolt

 

 

PERFORMANSZ

 

 

Augusztus 16. (péntek) 20 és 24 óra között

Augusztus 17. (szombat) 19 és 23 óra között

 

Divano Occidentale Orientale / Expop Teatro (IT)

VALAMITELKELLMONDANOM

Privát toalettperformansz 5 percben, 1-2 fős turnusokban

Giuseppe L. Bonifati előadásában.

 

 

IRODALOM

 

Olvasóliget minden nap 10 és 19 óra között 

Nyugágy, babzsák limonádé, kortárs és klasszikus líra és epika

 

Az Olvasóliget mozgókönyvtárként nyugágyakkal, babzsákokkal és zsúfolt könyvespolcokkal támogat egy régi-új divatot: az olvasást.  A KIKÖTŐplaccon közvetlenül a Balaton partján, a víz mellett ejtőzve lapozhatunk fel művészeti albumokat, kortárs gyerekirodalmat, magyar és idegen nyelvű köteteket.

 

Az Olvasóligetet életre hívó Hungarofest Nonprofit Zrt.mindenkit arra bátorít, hogy fedezze fel újra a szabadban olvasás élményét. Nem könyvtárakba hívják a közönséget, hanem a könyveket viszik ki a közösségi terekbe, parkokba, az utcára. Így a helyszín és a felolvasások hatására ez az alapvetően egyéni tevékenység, az olvasás közösségi élménnyé válhat.

 

Irodalmi programok

Íróolvasó találkozók

 

augusztus 17. szombat, 18 óra

Szvoren Edina

 

1974-ben született, zenetanár.„Legérzékenyebben a megalázottakra és megszomorítottakra figyel”–írja róla Réz Pál. Komoran játékos, filmszerű prózája eddig két novelláskötetben jelent meg a Palatinusnál: Pertu (2010), Nincs, és ne is legyen (2012), amelyekről nem szűnik meg döbbenten szólni a kritika.

„Festve voltak a műanyaghalak, fakó mimikrifoltokat is pingált rájuk az olcsó munkaerő– rosszul vagyok a világ kitaláltságától.”

 

augusztus 18. vasárnap,  18 óra

Varró Dániel

 

1977-ben született, az emberélet útjának felén jár a líra, a verses regény és a gyerekköltészet fenegyereke, a páratlanul népszerű érettségi tétel, aki finom, okos, angolos, és még műfordít is, felejthetetlen drámák szövegét, ha épp nem valamelyik fiát hordozza a hátán. Ronggyá koptattuk mind: Bögre azúr (1999), Túl a Maszat-hegyen (2003), Szívdesszert (2007), Akinek a lába hatos (2010), Akinek a foga kijött (2011), Nem, nem, hanem (2013).

 

augusztus 19. hétfő

Százéves a magyar költészet legmegdöbbentőbb alakja, Weöres Sándor.

Versolvasás, beszélgetés a Bóbitától, Psychéig.

15 órától gyerekeknek, 18 órától felnőtteknek.

 

Becsületkasszás jóga minden nap 16 órakor.

Csoportos jógaóra és meditációs gyakorlatok délutánonként az árnyas fák alatt, a KIKÖTŐplaccon, az Olvasóligetben.
A csoport létszámától és döntésétől függően hatha és vinyasa flow órák.
a jógaórát tartja: Ilkó Péter / makeeathappen.com
érkezés 16 és 16.30 között
időtartam: egy, másfél óra
kik jöhetnek: bárki: aki még nem próbálta, aki kezdő, de van hely haladóknak is – illetve aki szeretné elengedni a stresszt és átmozgatni testét vitorlázás, bringázás után
hozz magaddal: vizet; nagy törülközőt; könnyű, kényelmes viseletet és egy polifoamot vagy jógamatracot
ár: becsületkassza

 

SZÍNHÁZ

 

 

augusztus 18. vasárnap,  19:30

 A Grönholm-módszer 

írta: Jordi Galceran

rendező: Baksa Imre

http://www.mannaprodukcio.hu/produkcio_archive/jordi-galceran-a-gronholm-modszer/

http://www.youtube.com/watch?v=M3O14yLihgs

 

Ferran – Fenyő Iván

Merce – Botos Éva

Enric – Ficzere Béla

Carlos – Vass György

 

Négy pályázó  három férfi és egy nő  felvételi beszélgetésre érkezik egy multinacionális vállalathoz, ahol kereskedelmi igazgatót keresnek. A korábbi szűrőkön már átjutottak, ez lesz az utolsó megmérettetés. A jelentkezőknek azonban a hagyományos interjú helyett meglehetősen szokatlan feladatokat kell megoldaniuk, melyek egyre bizarrabb és feszültebb helyzeteket teremtenek… Vajon mi mindenről hajlandóak lemondani, hogy megszerezzék azállást? Milyen erőfeszítéseket tesznek, meddig képesek elmenni ebben a harcban?Vannak-e tabuk, morális határok?S  vajon mindenki az-e, akinek mutatja magát?

 

„Gratulálok annak az alkalmazottnak a szupermarketlánc személyzeti osztályán, aki az iratmegsemmisítő helyett egy madridi kukába dobta a szexista felhangokat nem nélkülöző feljegyzéseit a pénztárosi állásra jelentkező nőkről. Mert ha nem ezt teszi, Jordi Galcerán nem írja meg A Grönholm-módszer című színdarabját.”

 

 

augusztus 19. hétfő,  19:30

KICSI NYUSZI HOPP HOPP

http://www.mannaprodukcio.hu/produkcio_archive/kicsi-nyuszi-hopp-hopp/

 hungarian road-movie 

 

Másfél évvel ezelőtt megöltek egy topless modellt Budapesten. A gyilkosságot feltételezhetően a lány szintén toppless modell barátnője és volt barátja követte el. A gyanúsítottak tíz napig menekültek. A gyilkosság indítéka ismeretlen.

 

A menekülő fiatalokat két frissen végzett színész, Réti Adrienn és Csémy Balázs alakítja. Összegyűjtött dokumentumokból, improvizációkból és az éjszakai világhoz kapcsolódó, romantikus és kevésbé romantikus asszociációkból áll össze a videoklipszerű előadás, amelyet Pelsőczy Réka rendezett.

 

DZSINA – Réti Adrienn

DODI – Csémy Balázs

Szövegkönyv: Csémy Balázs, Pelsőczy Réka, Réti Adrienn

Díszlet: Pelsőczy Réka

Jelmez: Tóth Hajni

Zenei munkatárs: Nyitrai László

Dalszöveg: Máthé Zsolt

Báb: Tengely Gábor

Koreográfia: Bodor Johanna

Fény: Balázs Krisztián

Hang: Ragó Annamária

Produkciós vezető: Gáspár Anna

Rendező: Pelsőczy Réka

 

 

VÍZIMOZI

 

 

Friss filmek a vásznon, babzsákok és  nyugágyak a parton, a KIKÖTŐplacc melletti kis öbölben.

 

FILMVETÍTÉSEK este fél 9-től

 

augusztus 17. szombat 20:30  (francia kortárs filmművészet)

RENOIR

 

Rendezte: Gilles Bourdos Író: Gilles Bourdos,  Jerome Tonnerrel

Főszereplők: Christa Theret, Michel Bouquetm Vincent Rottiers

 

Renoir utolsó éveit a dél-franciaországi Cagnes-sur-Merben töltötte. Az első világháború idején, 1915-ben járunk, ekkor ismerkedett meg Andree Heuschlinggel, később ismertté vált nevén Catherine Hesslinggel. A hamvas leányzó a mester utolsó modellje volt  később pedig a fia, a rendező Jean felesége és sztárja lett. Andree jelentette azösszekötő kapcsot két generáció meghatározó művészei, az élete alkonyán járó, de még mindig aktívan dolgozó Pierre-Auguste, illetve az akkor még saját egyéniségét kereső Jean között.

 

augusztus 18. vasárnap 20:30 ( olasz kortárs filművészet)

A tenger törvénye

 

Rendezte: Emanuele Crialese Író: Emanuele Crialese, Vittorio Moroni

Főszereplők: Filippo Pucillo

Író: Emanuele Crialese, Vittorio Moroni

 

Guilietta (Donatella Finocchiaro) fiatal özvegy. Megbetegíti a sziget maradi és változatlan életmódja, próbál elmenekülni a rossz emlékektől, és igyekszik fiát, Filippót (Filippo Pucillo) a nagyvárosi életforma felé terelni. Sara (Timnit T.) fiával Észak-Afrikából menekült várandós asszony, aki hamarosan életet ad kislányának Guilietta és Filippo garázsában. Guiletta mindent kockára tesz, hogy segítsen Sarán.

 

augusztus 19. hétfő 20:30 ( közép-európai kortárs filmművészet)

EUshorts rövidfilm-válogatás Love is a bitch” (100 perc)

 

Flamingo Pride DE (rendező: Tomas Eshed) 6′

 

Vincenta ES (rendező: Sam Orti Marti) 18′

 

Tuba Atlantic NO (rendező: Hallvar Witzo) 25′

 

Fagyos történetek / Frozen Stories PL (rendező: Grzegorz Jaroszuk) 26′

 

Manon az aszfalton / Manon on the concrete FR (rendező: Elizabeth Marre és Olivier Pont) 14′

 

Villamos / Tram FR (Michaela Pavlova) 7′

 

Agycentrifuga / The Centrifuge Brain Project  DE (rendező: Tim Novak) 7′

 

 

ZENE

 

Zenei programok este 10 órától

A fesztivál zenei programja a rendezvény szelleméhez híven a sokszínűségre törekszik, a fellépők között olyan ismert, valamint feltörekvő fiatal előadók szerepelnek.

 

augusztus 16. péntek 22 óra :

The Qualitons (beat-pop-rock, soul-jazz-funk)

 

 

A hatvanas évek hangulatát korszerű hangszerekkel idézi meg a  The Qualitons stíluskavalkádja a könnyed nyári estéken.

The Qualitons: Life Awaits

Tagok: G. Szabó Hunor  dob, ének, Hock Ernő  basszusgitár, vokál, Kanada Káosz  csörgő, producer, Premecz Mátyás  orgona, vokál, Szőke Barna  gitár

 

augusztus 17. szombat 22óra:

VOLKOVA SISTERS

Volkova Sisters (electronic shoegaze, goth-tron)

 

A lélek mélységeit kutatja zenéjével a karakteres képzőművész-énekesnő, Berger Dalma és három tagú zenekara, a Volkova Sisters. A formáció katartikus dallamvilága és egyedi stílusa lehet a kulcsa annak, hogy hamarosan  újabb, külföldi közönségeket is meghódítson..

Volkova Sisters: Shiny Fay Of Sorrow

 

Tagok: Berger Dalma  képzőművész-énekesnő, Sándor Dániel  elektronika, Kovács Gergely  gitár

 

augusztus 18. vasárnap

morningdeer (art rock, barokk pop, lofi zajzene)

https://www.facebook.com/morningdeer/

 

A Dányi Krisztina dalszerzőénekesnő egyszemélyes szobaprojektjéből kifejlődött morningdeer trió az alternatív pop, a művészi rock és dallamos jazz határmezsgyéjén kísérletezik. A lágy énekhang és azálomszerű atmoszféra teljesen magába szippantja a hallgatót.

morningdeer: Salt http://youtu.be/AAwtIe72-CI

 

Tagok: Dányi Krisztina  dalszerző-énekesnő, Halmos András  ütős hangszerek, Bolcsó Bálint  elektronika, Mészáros Ádám  gitár

http://bit.ly/14hUehw

 

augusztus 19. hétfő 22 óra

40 DAYS / dream pop, pszichedelikus rock

 

A 40 Days a karcos melódiák és a játékos gitárzene harmonikus egyvelege, Szurcsik Erika képzőművészénekesnő álmodozó hangjával, karakteres gitártémákkal.

40 Days: Alright http://youtu.be/Qlww-2IZSiU

 

Tagok: Bákonyi Ádám – gitár, Szurcsik Erika – ének, Bukta Zsolt – basszusgitár, Kis László – dob, Hundt Zsolt – gitár

 

Augusztus 20. kedd 22 óra 

Softmotel live act, utána Softmotel dj set

 

A koncertek után minden este Dj Bodoo játszik.

 

 

FÉNYFESTÉSZET

 

 

augusztus 20.  FÉNYHANGÁR vizuális zenei program

Sötétedés után a Fényhangár audiovizuális csoport Papp Pala László koordinálásával fénybe mártja a KIKÖTŐplacc környezetét.

 

Fényhangár vizuális zene

A vizuális zene sajátos intermediális karakterű műfaj.

Technikailag lehet állókép, de leginkább időben kiterjesztett megoldások sorolhatók ide. Ha mozgóképről beszélünk, lehet néma vagy hangos. A vizuális zene leginkább az időben kiterjesztett vizuális elemek zeneszerű kompozícióját jelenti, ahol a hang és kép egyenrangú, sőt leginkább egymásból következik, alakul, szinkronba kerül. A hang képpé transzformálható (vizualizáció), vagy fordítva, a vizuális elemeket, vagy más adatokat átalakíthatunk hanggá (szonifikáció). Kortrárs művészek munkáiból készült válogatást mutatunk be.

 

A koncertek után minden este dj-szettek.